Slipp onödigt arbete: fem uppdateringar som gör ditt liv enklare

När du driver ett företag vill du troligtvis helst bara lägga tid på sådant som är av värde för dig och verksamheten. Varje gång det uppstår en situation där du måste ägna mycket tid åt att leta efter svar eller lösa situationen, önskar du med största sannolikhet att du kunde lägga tid på annat. Det har vi stor förståelse för.

Vi har därför lanserat fem nya uppdateringar som ska göra vardagen enklare för både dig och dina anställda. Först och främst vill vi se till att du inte behöver ta itu med saker som är slöseri med tid. Därför har vi ändrat följande processer:

Ändring av kontoinnehavare

Det kan ha varit så att en medarbetare skapat ditt konto och nu skulle du själv vilja stå som kontoinnehavare. Eller så håller ditt företag på att tas över av några andra, som därmed också ska ta över ägarskapet av kontot. Tidigare har du varit tvungen att kontakta vår support för att ändra ägarförhållandena, men från och med nu kan du göra den ändringen själv. I inställningarna, under “administratörer”, har du som nuvarande kontoinnehavare möjlighet att överlåta äganderätten till en annan person. Detta innebär att personen kommer att kunna:

  • Ändra abonnemang på kontot
  • Ändra betalningsuppgifter på kontot
  • Radera kontot permanent

Du förlorar samtidigt rätten att göra dessa saker själv.

Korrigering av e-postadresser

Ibland kan det hända att en anställd gör ett stavfel när hen aktiverar sig som användare på ditt konto. Eftersom e-postadressen ska användas för inloggning, är det av säkerhetsskäl endast möjligt för den anställde själv eller vår support att ändra den, efter aktiveringen. Detta är fortfarande fallet. Men vi vill minimera risken för att e-postadressen fylls i felaktigt från början och att du måste lägga tid på att rätta till det, på grund av ett litet stavfel.

Det innebär att varje anställd numera måste bekräfta sin e-postadress när de aktiveras som användare. Vi fyller automatiskt i e-postfältet med den e-postadress som personens inbjudan har skickats till. Detta betyder att den anställde i princip inte behöver göra något annat än att fylla i ett lösenord, naturligtvis förutsatt att hen inte vill använda en annan e-postadress för att logga in. Det bör säkerställa att små stavfel upptäcks om e-postadressen inte anges korrekt i båda fälten:

Vi har också gjort det enklare att hitta priser för uppgradering, hur man uppgraderar ett abonnemang och vad som händer om du raderar en anställd. Läs mer om det här:

Hur hittar jag era priser?

Kontoinnehavaren kan alltid gå in och ändra abonnemanget under “Betalning av Smartplan”, där det också går att se våra priser. Ibland kan det dock vara relevant även för administratören att få veta vad en eventuell uppgradering eller nedgradering kostar.

Därför har vi nu lagt till en liten ikon på medarbetarsidan med en länk till våra priser. Det innebär att både kontoinnehavare och administratörer nu kan se vad det kan kosta om man behöver lägga till fler anställda på kontot:

Hur uppgraderar vi vårt abonnemang?

Det är inte säkert att alla administratörer vet att kontoägaren kan uppgradera eller nedgradera abonnemanget. Därför kan det uppstå tvivel om en administratör ser att det till exempel inte finns plats för fler anställda, samtidigt som en ny användare behöver skapas på kontot.

I framtiden kommer administratörerna därför att kunna se att kontoinnehavaren har möjlighet att ändra abonnemanget på kontot. Då kan de kontakta kontoägaren direkt för att göra den ändring som behövs.

Vad händer mer exakt om vi raderar en anställd?

Du har kanske någon gång hamnat i en situation där du behöver ta bort en anställds åtkomst till ditt konto, men samtidigt behöver den anställdes timmar fortfarande vara synliga för lönekörningen.

När en anställd raderas, försvinner dennes åtkomst till ditt konto. Du kommer dock fortfarande att kunna se personens timmar och pass, samt meddelanden i inkorgen. Du måste också bestämma vad du ska göra med eventuella framtida pass.

Då borde det inte råda några tvivel om vad som händer när en anställd raderas.

Vi hoppas att dessa små uppdateringar kommer att göra din vardag enklare, så att du kan fokusera på de saker som faktiskt är värda din tid.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att skriva till oss på support@trysmartplan.com eller via chatten.

Varför är Smartplan något för ditt företag?

Vi gör jobbet åt dig

Upplever du att det är krångligt att byta från Excel eller ditt nuvarande system behöver du inte oroa dig. Med Smartplan kommer du igång inom några minuter.

Flexibilitet, bekvämlighet och enkelhet

Smartplan är verktyget för lätt och flexibel schemaläggning. Lär dig vårt enkla system i dag.

För att priset spelar roll

Låga priser och inga förpliktelser är viktigt för dig och du behöver inte en massa onödiga verktyg.